
NOWY MODEL POLONEZA NA DESKACH KREŚLARSKICH
W zasadzie od początku istnienia flagowej marki samochodu wytwarzanego w Warszawie wiadomo było, że powstanie jego następca. Oficjalnie zapowiedziano nową wersję, roboczo nazywaną MK2, na tegorocznych targach samochodowych we Frankfurcie. Póki co niewiele wiadomo o samej konstrukcji samochodu czy właściwościach jezdnych. To, co widzimy, to jedynie wstępne wizualizacje i zapowiedzi auta, które – podobnie jak obecna wersja – ma być samochodem rodzinnym bardziej przystępnym dla polskiego użytkownika od jego niemieckich odpowiedników. Auto nadal będzie oczywiście powstawać na bazie niemieckiego volkswagena passata. To praktyczne rozwiązanie pozwala na ograniczenie kosztów produkcji zarówno dla zakładów w Warszawie, jak i na optymalizację produkcji części w fabryce w Wolfsburgu. Dzięki coraz większej popularności samego poloneza pozwala to też na zwiększenie liczby podwykonawców zlokalizowanych na terenie naszego kraju, krórzy zajmują

się dostarczaniem na przykład okładzin hamulcowych, wycieraczek czy choćby, chwalonej na całym świecie, tapicerki oraz foteli. Ciekawostką może być fakt, że nowa wersja auta ma mieć nieco bardziej sportowy charakter oraz mocniejsze silniki z turbodoładowaniem, z czego wnioskować możemy, że pod uwagę brana jest dalsza ekspansja naszej flagowej marki na rynki zagraniczne, w tym – największy – niemiecki.
WSPÓŁPRACA DLA ROZWOJU
W Warszawie odbyło się sympozjum dotyczące współpracy ekonomicznej krajów Europy Środkowej i Skandynawii oraz dalszego znoszenia barier handlowych w krajach regionu. Pomimo zniesienia ceł i ograniczeń pozataryfowych głównym tematem rozmów było wykorzystywanie pomocy rządowej pozwalającej na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej na wspólnym rynku. Specjalną relację z tego wydarzenia oraz wywiad z ministrem handlu przedstawimy w czwartkowym wydaniu gazety.
PIĄTY BLOK WE WŁOCŁAWKU
W związku z cały czas rosnącym zapotrzebowaniem na energię rozpoczęto prace nad nowym blokiem elektrowni jądrowej we Włocławku

Od powstania w latach 70. elektrownia jądrowa we Włocławku stała się największym dostarczycielem energii na terenie kraju. W związku z dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na energię, zwłaszcza z sektora przemysłowego, niezbędne jest zwiększenie mocy elektrowni poprzez budowę zupełnie nowego, piątego bloku. Prace nad tym przedsięwzięciem właśnie ruszyły. Zbudowana w latach 70. elektrownia dostarcza obecnie 4000 MW energii. Nowy blok, dzięki zastosowaniu najnowszej technologii, zwiększy tę wartość do 5200 MW. Obecnie trwają prace ziemne mające na celu oczyszczenie i przygotowanie terenu pod fundamenty oraz zabezpieczone przed ruchami sejsmicznymi i osiadaniem gruntu. Według planu budowa nowego bloku ma zajać 6 lat i pochłonie między 4 a 6 mld złotych. Pracę przy tym gigantycznym przedsięwzięciu, na różnych jego etapach, ma znaleźć nawet do 6 tysięcy osób.